Vorige week, ben ik een paar dagen naar mijn moeder geweest. Het was erg gezellig! Toen ik thuis kwam, was het huis heel netjes (mijn vriend moest gewoon werken), maar binnen mum van tijd, had ik er een rommeltje van gemaakt met alle bagage die ik mee had. Ik had ook te veel spullen mee vind ik achteraf. Daarnaast vond ik de feestdagen erg hectisch en had ik ons huis flink verwaarloosd. Dus het was tijd op een flink te gaan opruimen.
Opruimen
Door Flylady heb ik geleerd om op te ruimen en het elke dag een beetje bij te houden. Nu was het zo’n rommel dat ik gewoon echt even moest gaan opruimen. De woonkamer en onze slaapkamer waren rommelig. Dat geeft me een onrustig gevoel. Daarom hou ik het liefste alles netjes opgeruimd en ben ik begonnen met minimalisme.
Een dag zoals deze begint voor mij met het maken van een lijstje in Wunderlist met alles wat ik wil opruimen. Op mijn lijstje stond:
- Boodschappen doen, dit hebben we op zondag gedaan vanwege het slechte weer
- Prullenbakken verschonen
- Woonkamer
- Vaatwasser uitruimen
- Administratie
- Drie keer de wasmachine laten draaien
- Slaapkamer
- Kerstboom
Voor mij is dit best veel op een dag. Maar meestal doen mijn vriend en ik dit soort dingen samen, dus vandaag ook. Bovendien was het erg slecht weer en konden we mooi hier mee aan de slag!
Slaapkamer
Nadat ik was opgestaan en mijn ochtendroutine had gedaan, begon ik in de slaapkamer op te ruimen. Hier stonden mijn koffer en toilettas, die nog uitgepakt moesten worden, 3 manden met schone en vuile was, een wasrek met droge was. Ik begon met het uitpakken van mijn koffer, de vuile was, deed ik in de wasmand en de schone kleding in de kast. Mijn toiletspullen heb ik opgeruimd en daarna heb ik twee wassen gedraaid en de schone was opgeruimd.
Vaatwasser
Het volgende was de vaatwasser. Deze aan geweest en moest uitgeruimd worden. Vervolgens moest de vuile afwas erin worden gezet. Mijn vriend heeft de vaatwasser uitgeruimd, terwijl ik boven bezig was in de slaapkamer. Ook heeft hij alle vuilnisbakken verschoond. Ondertussen stond de wasmachine aan en heeft mijn vriend de was opgehangen. Ik heb alle vuile serviesgoed vervolgens in de vaatwasser gestopt.
Woonkamer
Vervolgens was het tijd voor de woonkamer. Eigenlijk was dat meer het opruimen van alle rondslingerende papieren, mijn rugzak opruimen, de administratie doen en de kerstboom opruimen.
Ik begon met mijn rugzak: Hier zitten al de standaard dingen in, die ik altijd al bij me heb, maar ook extra dingen zoals een statief, mijn blogplanner, allerlei papieren, bonnetjes en proefmonstertjes omdat ik laatst naar The Bodyshop ben geweest. Ook lagen er allerlei kabeltjes in de knoop. Al deze spullen heb ik uitgezocht en opgeruimd. Ik heb nu ook een bakje waar ik alle losse kabeltjes en dingetjes van mijn laptop, mijn statief usb sticks en dergelijke in liggen.
Als laatste hebben we de kerstboom opgeruimd. Ik heb een bak waar alle versiering in gaat. Dit moet allemaal in deze bak passen, zodat het niet te veel wordt. Ik heb alle versiering eruit gehaald en mijn vriend heeft de lampjes en de boom opgeruimd. Toen was het wel klaar. Aan de administratie ben ik niet meer toe gekomen, die komt wel een andere keer.
Zo nu is het huis weer lekker opgeruimd, dat geeft rust. Nu ga ik alles weer bij houden zoals ik dat normaal gesproken doe.
Tijdens het opruimen had ik Spotify aangezet, dit maakt het opruimen stukken prettiger!
Hoe ruim jij je huis op?
Wij doen meestal in het weekend 1 dag even flink het huis schoonmaken en boodschappen voor de hele week, dit doen we dan altijd samen want dan is het sneller klaar 🙂
Dat kan natuurlijk ook! Voor mij is het beter om alles te verdelen over de week. Nu was het wel even echt nodig. 🙂
Ik sta er alleen voor dus dat is wat lastiger. Ik maak wel lijstjes dat geeft me een rustiger gevoel om dingen af te strepen die gedaan moeten worden. Ik krijg 1x per week huishoudelijke hulp.
Lijstjes gebruik ik ook inderdaad. Dat geeft overzicht en afstrepen is inderdaad erg fijn.