Mijn hoofd zit vol. Er is veel gebeurd het afgelopen weekend en dat wil ik graag kwijt. Het begon afgelopen vrijdag. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw strijkijzer en een nieuwe elektrische tandenborstel. Beiden werken niet goed meer. Daarom zijn we vrijdagavond even naar de Blokker hier in Brummen geweest om te kijken. ’s nachts werd ik wakker van kramp in mijn benen. Dat heb ik vaker, niks bijzonders, maar wel vervelend. Alleen dit keer rook ik vuur, het stonk, alsof er vlakbij brand was.
Brand
Ik zag op lokale nieuws site Lokaal Gelderland dat bakkerij De Winkel op het Marktplein in brand stond, zo’n 800 meter van mijn huis. Daar kwam dus de geur vandaan. Het was een flinke brand, die zich uitbreidde naar de appartementen erboven. Mijn vriend heeft een paar jaar boven de bakker gewoond en ik ben er ook regelmatig geweest. Dus het was een raar idee dat het nu in brand stond. Later sloeg het vuur ook over naar de Blokker die ernaast zit. Ondertussen werd er opgeschaald naar GRIP 1 vanwege de grootte van de brand En werd er een NL-Alert verstuurd, vanwege de rook, die over Brummen heen waaide. Ik kreeg hem ook. Ook banketbakkerij Jolink om de hoek liep gevaar, maar gelukkig is die gespaard gebleven. (Daar had ik trouwens de heerlijke taart voor mijn moeders verjaardag gehaald.)
Dit heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Vreselijk zo’n brand voor de bewoners en ondernemers, die zijn alles kwijt. En die winkels horen gewoon in Brummen. Onmisbaar zijn ze! Bij deze wil ik nogmaals alle betrokkenen heel veel sterkte wensen en mijn respect uiten voor de hulpverleners die de hele nacht (en langer!) bezig waren bij de brand. En dan te bedenken dat er die avond meerdere grote branden waren in de omgeving. De brandweer heeft het heel druk gehad!
En complimenten aan de mensen van Lokaal Gelderland, die verslag hebben gedaan van begin tot eind. Hierdoor was het goed te volgen wat er allemaal gaande was. Er waren ook andere media aanwezig, maar zij waren er als eerste bij en hebben heel uitgebreid verslag gedaan.
Discussies
Die nacht heb ik bijna niet geslapen en ook zaterdag was ik meer met mijn hoofd bij de betrokkenen en was ik heel moe. Ik opende Twitter en mijn tijdlijn stond vol met reacties over een discussie. Allemaal negatief en boos, niet heel fijn om te lezen.
Twitter is leerzaam, nuttig en kut tegelijk. Ik had Noortje geblokkeerd omdat het vermoeiend was ivm m’n CP. Nu vind ik het tijd om dat ongedaan te maken. Ipv anderen de les te lezen, probeer eens mee te denken en naar elkaar te luisteren en samen tot een (ander) inzicht te komen
— Rosita 💁🏽♀️ (@rulesbyrosita) October 12, 2019
Wat me opvalt is dat verschillende mensen met een beperking strijden en opkomen voor de belangen van gehandicapten, Ik lees mee omdat ik graag wil weten wat er allemaal speelt en wat anderen ervaren.
Deze mensen strijden allemaal op hun eigen manier en vanwege verschillende zaken voor de belangen van mensen met een beperking. Heel goed. Zelf houd ik me liever wat op de achtergrond en deel ik liever mijn eigen ervaringen op mijn blog en hoop ik dat anderen er wat aan hebben. Alleen valt het me op dat niet iedereen het altijd met elkaar eens is, wat logisch is. Hierdoor ontstaan er allerlei discussies op sociale media en soms zelfs ruzie omdat men het niet eens met elkaar kan worden. Ik vind dat erg jammer.
Meerdere wegen die naar Rome leiden
Gehandicapten zijn al in de minderheid en moeten vaker vechten om de dingen goed geregeld te krijgen.Dus die discussies en ruzie is niet helpend. We willen allemaal naar een inclusieve samenleving en allemaal hetzelfde bereiken. Allemaal hebben we een andere visie, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Sla de handen in een, werk samen, leer van elkaar en luister naar elkaar.
#RegelHet
Over “dingen geregeld krijgen” gesproken. Zaterdag 12 oktober was Kassa op tv, het ging over de misstanden bij de levering van hulpmiddelen. Een onderwerp waar ik ook over mee kan praten. Wie het heeft gemist kan het hier terugkijken.
In het programma deelden mensen hun verhaal over de hulpmiddelen die ze gebruiken en wat daar allemaal misgaat. Kassa riep op om je verhalen te delen via Facebook en Twitter met de hashtag #RegelHet. Ook ik heb dat gedaan:
Ik heb een traplift en een driewielfiets via de WMO van 2 verschillende leveranciers de traplift werd geleverd door de fabrikant. Nooit problemen mee. Weten waar ze over praten. Reparen goed en snel. @MinGehandicapt @kassa_bnnvara #hulpmiddelen @hugodejonge #RegelHet
— Rosita 💁🏽♀️ (@rulesbyrosita) October 13, 2019
Mijn verhaal op Twitter
Ik heb een traplift en een driewielfiets via de WMO van 2 verschillende leveranciers de traplift werd geleverd door de fabrikant. Nooit problemen mee. Weten waar ze over praten. Reparen goed en snel. De driewielfiets is een ander verhaal. Heb meerdere gehad. Bij de vorige wisten de medewerkers niks van mijn driewielfiets af. Voor de kleinste dingen (die je mogelijk ook zelf kunt) stuurden ze een monteur.
Toen mijn oude driewielfiets kapot was, heb ik 2 maanden lang zonder gezeten. Weer viel het me op dat de leverancier niks over mijn fiets wist, niet welke aanpassingen ik erop had. Welke onderdelen mijn fiets had. Toen eenmaal duidelijk was dat ik een nieuwe zou krijgen, had ik bijna een driewielfiets gekregen met verkeerde aanpassingen, kwam ik op tijd achter, waardoor het nog langer duurde voor ik weer een fiets had. Toen de nieuwe fiets werd geleverd is de fiets niet afgesteld op mijn lengte, ben hiervoor bij de fietsenmaker geweest.
Nieuwe leverancier.
Handelt snel, je hoeft geen 2 weken op het plakken van je band of een reparatie te wachten, hooguit 2 dagen. Maar slecht te bereiken. Hebben meerdere locaties met elk hun eigen telefoonnummer waardoor je steeds wordt gevraagd een ander nummer te bellen. Ook hier weer hebben medewerkers geen verstand van mijn hulpmiddel.
Ze onderhouden en repareren. Maar als ik tijdens de extreme hitte bel na 3 keer doorverbonden te zijn (voor de juiste locatie) met de vraag hoe ik oververhitting van m’n driewieler met trapondersteuning kan voorkomen, wordt me geadviseerd niet ermee te fietsen. Ik heb toen maar de fabrikant gebeld, die mij goed adviseerde. Voor vragen over mijn driewielfiets ga ik liever naar de fabrikant of een fietsenmaker in de buurt. Wat ik trouwens nog wil toevoegen dat ik weinig problemen heb met mijn driewielfiets. Een keer de ketting bijstellen en een paar keer een lekke band. De driewielfiets is een hele fijne fiets en ben er erg blij mee en zuinig op. Hetzelfde geldt voor de traplift.
Dit is dus mijn ervaring, die ik heb gedeeld op Twitter met de hashtag #RegelHet. Als jij ook slechte ervaringen hebt met de levering en onderhoud van jouw hulpmiddelen. Deel het vooral op Facebook of Twitter. Er is ook een petitie gestart die je kunt ondertekenen.
Om de omvang van de problemen in de hulpmiddelensector kaart te brengen, plaatsten wij een enquête. Hierop reageerden 881 mensen. Tweederde gaf aan ooit problemen te hebben gehad met #hulpmiddelen. #RegelHet #KassaTV
— Kassa (@kassa_bnnvara) October 12, 2019
Brand, discussie op Twitter en #RegelHet
Drie hele verschillende onderwerpen, die mij allemaal bezighielden en houden dit weekend. Ze hebben 1 ding gemeen: Het zijn hele actuele dingen, daarom heb ik ze allemaal in deze (lange blog) gezet. Ik wilde dit graag delen en ik merk dat ik het van mij af heb kunnen schrijven.
Om positief te eindigen: Zaterdag is het mij en mijn vriend eindelijk gelukt om pannenkoeken te bakken! Mijn zoon wilde graag dat we dat weer eens gingen proberen. En het is gelukt! Ik heb het beslag gemaakt in mijn keukenmachine en mijn vriend heeft de pannenkoeken gebakken. Het bakken zelf lukt me niet omdat ik de pannenkoeken niet kan omdraaien en niet kan inschatten wanneer ik het moet omdraaien. Maar met wat teamwork lukt het ook! Ik ben trots!
Bron uitgelichte afbeelding (bovenaan): Pixabay.
Ik vind het idee van brand altijd zo eng! Ik kan me voorstellen dat het bij jullie in de buurt heel wat impact heeft. van #RegelHet en de discussies op Twitter kreeg ik ook het nodige mee. Jammer dat het vaak op geruzie uitdraait.
Ja de winkels worden echt gemist en iedereen leeft mee met de getroffen mensen. Het is inderdaad jammer dat het respect op Sociale media regelmatig ver te zoeken is.