Structuur aanbrengen in mijn dagelijks leven gaat steeds beter. Ik houd me steeds beter aan mijn planning, mijn mailbox is opgeruimd etc. Alleen het maken van de planning, mailtjes beantwoorden, reacties op mijn blog beantwoorden, schiet er vaak bij in. Daarom wil ik een nieuw stuk aan mijn routine toevoegen en dagelijks 15 minuten uittrekken om dit soort dingen te doen.
Mailtjes en reacties beantwoorden en de mailbox opruimen
Het zijn net die kleine dingetjes die er bij mij vaak inschieten. En dan blijft het maar liggen. Mailtjes en reacties blijven onbeantwoord en aan het einde van de maand is het opruimen van de mailbox best een aardige klus. Ik ben erg blij dat ik een tijdje geleden mijn mailbox op orde heb gebracht, dat scheelt al zoveel. Maar nu is het een kwestie van bijhouden. Daarom is het fijn als dit een vaste routine wordt.
Planning maken voor mijn zoon en mezelf
Mijn planning doe ik op het laatste moment of zelfs al wanneer het eigenlijk te laat is. Ik heb veel vaste activiteiten in mijn agenda, dus voor het grote deel staat de planning er al, maar het is goed om het voor dat de nieuwe week begint, op zondag na te lopen en afspraken, taken en herinneringen erin te zetten. Vervolgens wil ik op de avond van te voren de planning voor de volgende dag even doornemen en bijstellen waar dat nodig is. Daarnaast is het een mooi moment om de planning voor mijn zoon te maken. Dit doe ik namelijk vaak op het laatste moment, vlak voor ik naar bed ga en dat wil ik eigenlijk niet. ’s Avonds na mijn avondroutine, wil ik gewoon bankhangen en niks doen, dan is het tijd voor rust.
De financiën in mijn routine
Met mijn financiën gaat het erg goed. In tegenstelling tot de vorige punten, gaat dit uitstekend. Ik sta nooit meer rood, alles wordt gelijk betaald en ik kan sparen. Het blijft wel belangrijk om steeds bewuste keuzes te maken en hier en daar concessies te doen. Ik vind dat de financiën bij de administratie hoort, dus wil ik ook mijn Excel bestand bijwerken en de rekeningen betalen in dit kwartiertje, als dat nodig is.
Post en administratie opruimen
Als laatste is het wel belangrijk om ook gelijk even de post en alle papieren op te ruimen in de mappen (of bij het oud papier), zodat dat ook netjes opgeruimd is.
Is 15 minuten niet wat weinig?
Voor de bovenstaande taken trek ik in eerste instantie 15 minuten uit. Dat lijkt weinig, maar het is de bedoeling dat ik elke dag even tijd uittrek om hiermee bezig te zijn. Ik wil er ook niet heel lang mee bezig zijn en ik verwacht dat als ik dit elke dag doe, dat ik het prima ga redden in een kwartiertje. Mocht er toch meer tijd nodig zijn, dan kan ik er altijd nog wat meer tijd voor uittrekken.
Nu blijven er nog een paar dingen over, die nog ingepland moeten worden, zoals mijn werkzaamheden voor de PvdA en de momenten waarop ik mijn blogposts schrijf en onderhoud pleeg aan mijn website. Wanneer ik dat kan inplannen weet ik nog niet, maar nu heb ik de administratie in mijn planning verwerkt, dat is weer een mooie stap. Zo krijg ik steeds meer structuur en routine in mijn leven.
Afbeelding van fancycrave1 via Pixabay