Communiceren met anderen

Ezelsbruggetjes bij het Communiceren

Categorieen:Tips and tricks

3 reacties

Communiceren, ik ben er geen ster in. Het was een belangrijk onderdeel tijdens mijn studie MWD . We kregen les in hoe je gesprekken met cliënten moest voeren. Communicatie is belangrijk en al helemaal voor een sociaal werker. Al vanaf het begin vond ik het erg lastig om een gesprek te voeren met cliënten die aan bepaalde voorwaarden moest voldoen. Een intake vond ik nog wel makkelijk, maar complexere gesprekken vond ik erg moeilijk. Ik moest ze dan ook bijna altijd herkansen, maar uiteindelijk haal de ik het wel. Totdat ik compleet vastliep tijdens mijn derdejaars stage.

Ezelsbruggetjes die je kunt gebruiken bij het communiceren

Toch heb ik van de theorie over communiceren wel veel opgestoken en houd ik dat nog in mijn achterhoofd als ik een gesprek voer of een mening probeer te vormen. Hierbij een aantal dingen die ik regelmatig probeer toe te passen.

Sandwichmethode

Wanneer je iemand feedback geeft is is goed om een tip en een top te delen. En het is helemaal goed als je begint met een positief punt, daarna het negatieve punt en eindig dan weer met iets positiefs. En geef je feedback met vanuit jezelf. Zo breng je de boodschap vanuit jouzelf en klinkt het niet als een verwijt naar die persoon. Bijvoorbeeld: Ik vind dat je goed kan koken, Ik vind je schrijfstiijl mooi, Ik merk dat ik word afgeleid door het tikken van je pen. etc.

2 kanten

Probeer een zaak van 2 kanten te bekijken, voor je een standpunt inneemt of een mening vormt en probeer deze te onderbouwen. Zo ben ik voor de demonstraties tegen racisme, maar vind ik ook dat men de regels van het RIVM moet naleven. Iedereen heeft tenslotte het recht om te demonstreren en racisme is wereldwijd een groot probleem, maar daarnaast wil ik niet dat er weer meer mensen besmet raken met het Coronavirus. Ik ben tot deze mening gekomen door de zaak van 2 kanten te bekijken.

Neem ANNA mee

ANNA staat staat Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Het beste is als je iets hoort, dat je eerst uitzoekt of het echt zo is. Het ligt er natuurlijk aan wie de bron is, maar in veel gevallen is het beter dat je eerst even uitzoekt of iets wel echt zo is en dat het geen fake news is.


Gebruik LSD

LSD staat voor Luisteren Samenvatten Doorvragen. Deze vind ik zelf heel erg moeilijk omdat ik een trage informatieverwerking heb. Maar de bedoeling hierbij is dat je eerst luistert naar wat je gesprekspartner te zeggen heeft, vervolgens vat je kort samen wat er gezegd is om te checken of het klopt en daarna vraag je door.

Laat OMA thuis

OMA staat voor Oordelen Meningen en Adviezen. (of Ongevraagde Meningen en Adviezen) Je kunt niet zoveel met een ongevraagde mening, oordeel of advies, dus dit kun je maar beter laten. Natuurlijk is het goed om een mening te hebben. Maar moet je deze altijd uiten? Als je je mening wil uiten denk dan goed na over hoe je het gaat brengen. Mijn valkuil is dat ik het niet altijd kan laten laten om ergens op te reageren op sociale media, waardoor ik nog wel eens in een (vervelende) discussie terecht kom. Oordelen is sowieso niet goed als buitenstaander. Een paar jaar geleden schreef ik een blog over oordelen en ongevraagde adviezen, die ik kreeg toen mijn zoon nog klein was.

Smeer NIVEA

NIVEA is het merk van de crèmes en de bodylotion. In de communicatie betekent NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander. De gedachte of de reactie van iemand invullen is niet heel handig om te doen, zo ontstaat er miscommunicatie en misschien wel een conflict. Ook al is het goed bedoeld, toch is invullen voor een ander niet echt fijn. Hierbij is het goed om ANNA toe te passen. Ik heb wel eens meegemaakt dat anderen voor mij bedachten dat ik vast niet mee wilde naar een feestje omdat ik slecht ter been was en het vast niet zou kunnen volhouden. Dat was niet leuk. Als ze me het hadden gevraagd had ik zelf aan kunnen geven of ik mee wilde of niet.

Wees een OEN

Wees Open Eerlijk en Nieuwsgierig. Dit vind ik vrij makkelijk om te doen omdat ik van mezelf al open, eerlijk en nieuwsgierig ben. Dat is niet voor iedereen even makkelijk omdat sommige mensen vrij gesloten kunnen zijn.

Dit waren mijn tips en ezelsbruggetjes die ik gebruik tijdens het communiceren met anderen. Heb jij nog bepaalde tips die je kunt toepassen als je met anderen communiceert?

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

3 gedachten over “Ezelsbruggetjes bij het Communiceren”

  1. Ik leerde ooit van een bedrijfsmaatschappelijk werkster dat er 2 niveaus zijn binnen de communicatie. Een inhouds-en een betrekkingsniveau. Ik ontdekte toen dat ik altijd op inhoudsniveau communiceerde. Dat de ander wel eens het doel kan hebben me onderuit te halen kwam niet in me op. Doodmoe werd ik ervan en vaak het gevoel niet gevat genoeg te zijn. Toen ik het eenmaal door had hielp het goed. Ik hoefde niet bij iedereen altijd maar”uit te leggen, toe te lichten etc”, terwijl men helemaal daar niet benieuwd naar was, men wilde me eigenlijk naar beneden halen, jennen. Wanneer het op betrekkingsniveau gelijkwaardig is dan voelt een gesprek goed. Ik ben er nu veel alerter op.

    Ik kwam hierop door jouw tips. Die ken ik niet. ik ga ze eens proberen.

    Beantwoorden
  2. Je artikel leest heel lekker soepel en de manier waarop je de afkortingen verwerkt hebt.. Zo creatief! Het blijft echt wel hangen op deze manier.
    Ik heb geen toevoeging vanuit mezelf.. Heb hier simpel niets aan toe te voegen behalve dan dat ik ze ook ga proberen bewuster toe te passen in mijn communicatie!

    Beantwoorden

Plaats een reactie