Een tijd geleden heb ik een blog over plannen geschreven. Vrij snel daarna kwam ik er achter dat deze manier van plannen voor mij niet overzichtelijk was. Ik gebruikte mijn Correctbook voor losse notities, Wunderlist voor todolijstjes, mijn blogplanner voor mijn blog, maar ook de andere dingen gebruikte ik voor mijn blog, Ik gebruikte Google Calendar als mijn agenda met daarin meerdere andere agenda’s. En daarnaast probeerde ik ook mijn energie te verdelen met de activiteitenweger. Niet echt overzichtelijk als je het mij vraagt.
Hoe het plannen nu gaat
Ik zat toen midden in mijn revalidatie en besprak dit met mijn ergotherapeut. Zij legde uit, dat ik al mijn activiteiten goed moest plannen in mijn agenda, dus ook de activiteiten die ik op een dag doe. Bijvoorbeeld: Ik ga vandaag een blog schrijven, dat zet ik dus in mijn agenda. Of als ik ergens naar toe ga met de trein, maak ik een reisadvies in de NS planner en zet ik dat ook in mijn agenda. Nu heb ik ook geleerd om gelijk de afspraken in mijn agenda te zetten. Mijn vriend en ik delen onze agenda’s met elkaar, dus dan is voor ons allebei duidelijk wat de ander voor afspraken heeft.
Zonder mijn agenda en mijn lijstjes, heb ik totaal geen overzicht en is het een chaos in mijn hoofd. Dat is bij mij een van de boosdoeners bij het verdelen van mijn energie.
De activiteitenweger gebruik ik niet meer. Deze is heel handig, maar voor mij is het overzicht over de dag al voldoende, deze gebruik ik niet meer. Ook Wunderlist gebruik ik niet meer. Ik vind het de handigste app voor to do lijstjes die er is. Maar hij werkt niet lekker samen met Google Calendar. Niet zoals ik dat wil. In plaats van Wunderlist, gebruik ik nu de Reminders/ Herinnering* in Google Calendar en als ik echt een to do lijstje wil maken, gebruik ik hiervoor Google Keep. Ik maak sinds gisteren elke avond een to-do lijstje in Google Keep. Deze eigenschap leer ik mezelf aan met de functie “Doelen” in Calendar. Voor alles wat met mijn blog te maken heeft, gebruik ik mijn blogplanner, deze staat helemaal los van Calendar en Keep.
Digitaal vs Papier
Ik heb een zwak voor papieren agenda’s. Ik vind ze gewoon prachtig en het erdoorheen bladeren met alle Post-its die ik er in had geplakt. Daar hou ik van ook dat je gewoon iets kunt neerkrabbelen. Zo fijn! Toch geef ik de voorkeur aan een digitale agenda omdat ik veel terugkerende afspraken heb en ik er niet van hou om dingen steeds weer opnieuw erin schrijven.
Agenda
Ik gebruik mijn agenda gewoon via de browser op mijn laptop en op mijn telefoon in de Google Calendar App van Google. Ik vind deze veel fijner werken dan de standaard Xperia agenda op mijn telefoon omdat:
- Je de planning in een hele lijst kunt weergeven,
- Je herinneringen en doelen kunt instellen,
- En de gekleurde vakken werken voor mij erg overzichtelijk.
Ik plan al mijn activiteiten op een dag in in mijn agenda, ook plan ik wanneer ik aan mijn blog ga werken met een verwijzing naar mijn blogplanner. Op mijn laptop gebruik ik het liefste de maandweergave en op mijn telefoon gebruik ik graag de planning. En soms precies andersom. Ook zet ik herinneringen in mijn agenda zodat ik weet dat ik vandaag bijvoorbeeld mijn moeder moet terugbellen of iets moet regelen. Mijn to-do lijstjes die ik maak met Google Keep, kan ik als herinnering instellen. Zie het als een Post-it die je in je agenda plakt.
* Opmerking: Herinneringen kun je niet delen, dus voor het huishouden, dingen die mijn vriend ook moet weten, zet ik in een aparte agenda voor het huishouden.
Keep
Ik heb Wunderlist vervangen door Google Keep. Keep kun je zien als losse Post-it’s waarop je allerlei dingen kunt schrijven en onthouden. Het is een hele simpele to-do app, die je ook op internet kunt vinden. Je hebt alleen geen verschillende mapjes, dat vind ik wel jammer, maar een goed alternatief is dat je wel labels kunt toevoegen om je lijstjes te organiseren. Ik vind het erg prettig dat je het kunt invoegen in Google Calendar. In keep kun je snel een lijstje maken, iets noteren, een link of een foto opslaan. In Chrome kun je ook een Keep extensie toevoegen om snel dingen die je op het internet ziet te bewaren in Google Keep. Andere goede alternatieven voor Google Keep zijn:
Blogplanner
Voor mijn blog gebruik ik mijn blogplanner, hier hou ik alles bij wat betreft mijn blog, ook mijn to-do’s voor mijn blog schrijf ik hier in. Het is geen digitale planner, maar gewoon op papier. Ondanks dat het een papieren planner is, werkt het erg fijn en hou ik overzicht over mijn blog. Ik gebruik sindskort bijvoorbeeld verschillende kleuren om de diverse onderwerpen regelmatig aan bod te laten komen.
Bullet Journal
Een bullet journal is het helemaal tegenwoordig! Je maakt een bullet journal in een mooi notitieboekje, het liefste met puntjes. Ook weer zoiets moois om te zien. Alleen moet je het wel zelf maken en zelf de structuur aanbrengen, voor mij werkt dat niet zo goed. Voor mij werkt juist de vaste bestaande structuur van een agenda. Het voordeel van een bullet journal is dat je het helemaal naar je eigen hand kunt zetten.
Hoe plan jij het liefste?
Zelf ben ik ook groot fan van Google Calender. Het helpt me echt om niks meer te vergeten, zeker ook door de alarmen die erbij gezet kunnen worden.
Keep was ik nog niet tegen gekomen maar daar ga ik ook eens naar kijken. Dank je voor de tip!
Liefs,
Wanda
Graag gedaan! Wunderlist werkt ook fijn!
Ik heb gewoon een ouderwetse papieren agenda, zou ook niet anders willen! In mijn agenda heb ik links de dagen van de week waar ik mijn afspraken kwijt kan en rechts een to do lijst, vooral voor mijn werk.
Dat lijkt me ook erg handig. Ik vind papieren agenda’s heel erg mooi, maar voor mezelf minder praktisch.
Ik kan ook niet zonder planner op mijn telefoon. Deze deel ik ook met mijn vriend. Ook voor de afspraken met de kinderen. Wie thuis is en wie wie ophaalt Voor mijn blog gebruik ik ook een kalender in WP. Houdt het allemaal een stuk overzichtelijker
Ja in WordPress heb ik ook een kalender inderdaad, zo kan ik alles mooi inplannen!
Ik ben groot fan van de google calender, gebruik het op de laptop en op de telefoon kan je zo agenda’s synchroniseren. Ideaal!
Ja inderdaad, het werkt erg fijn!
Het ziet er allemaal heel handig uit, maar voor mij werkt de papieren kalender toch het beste. Ik heb er één voor ons gezin en een kalender voor mijn blogposts. To do’s en administratie houd ik in een excelsheet online bij.
Dat kan natuurlijk ook! ieder zijn ding!
Ik heb helaas meeste in mijn hoofd… zo niet, dan maak ik allemaal lijstjes
Wat knap, dat zou ik echt niet kunnen hahaha
Heel erg handig! Zelf plan ik nog altijd in een papieren boekje en hou ik afspraken en dergelijke bij in een papieren agenda. Soms nogal een geklungel en gedoe, dan is dit systeem toch wel handiger.
Voor mij werkt dit veel beter. Maar wat het eigenlijk is is de tijd nemen om je activiteiten in te plannen
Ik word een beetje gek van digitale kalenders en planners, weet niet hoe het komt, maar werk zelf veel liever oldskool als het op plannen aan komt :p Je blogplanner is wel echt iets voor mij!
Die blogplanner is heel fijn! Ik heb hem bij Blogaholic.nl gekocht. ?
Heel handig dit zeg! Ik ga die misschien ook wel op mijn telefoon zetten.
Ik vind deze app zo fijn!
Zo herkenbaar zonder agenda ben ik echt nergens. Gebruik ook een digitale agenda vooral omdat ik dan overal die agenda bij heb. Super handig. Ook heb ik op mijn telefoon een to lijst en een passion planner voor mijn blog. Die ligt dan naast de computer. Hier hou ik bij wat ik allemaal nog moet doen.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de passion planner.
Ik ben nog een beetje zoekende. Ik heb jaaroverzichten in Google spreadsheets, maar ik vind dit er ook veel belovend uitzien! Ik heb de app geïnstalleerd. Ben benieuwd 🙂
Ik vind het heel erg handig. Succes ermee!