Trein

Review: Toegankelijk plannen met 9292

Categorieen:Life

2 reacties

Vorige week tijdens de week van de toegankelijkheid lanceerde 9292 een nieuwe functie. Je kunt vanaf nu ook je reis toegankelijk plannen. Je vind toegankelijk plannen onder het kopje extra opties.

9292

Je kent 9292 vast wel. Zij bieden al heel lang reisinformatie aan. Vroeger vooral via de telefoon, tegenwoordig ook via het internet en apps op je smartphone. Maar nu komen ze met toegankelijk plannen. Iets waarop ik al best wel lang zat te wachten aangezien ik een beperking heb en regelmatig met het openbaar vervoer reis.

De website van 9292

Op de website heeft 9292 allerlei informatie staan over reizen  met een functiebeperking. Erg handig, want hier staat niet alleen informatie over het reizen met een handicap met de trein, maar ook met de bus, metro, tram en veerboot. Zo heb je een mooi overzicht van alle mogelijkheden bij elkaar. Ook staat er informatie bij over speciale reisproducten voor mensen met een visuele of fysieke beperking.

Toegankelijk plannen houdt in dat de reisplanner rekening houdt met rolstoeltoegankelijke haltes, stations en voertuigen. Als een reis plant met deze optie aan, dan zal de reisplanner je niet adviseren om uit te stappen bij station Arnhem Velperpoort omdat dit station niet rolstoeltoegankelijk is. 9292 beschouwt een treinstation als toegankelijk als er reisassistentie van NS beschikbaar is. Wanneer je NS reisassistentie nodig hebt, moet je deze wel apart aanvragen bij NS.

De optie toegankelijk plannen bij 9292

Mijn ervaring met 9292 (zonder toegankelijk plannen)

Opzich vind ik 9292 een prima reisplanner. Voordat de NS ook het andere OV in de reisplanner “liet zien”, gebruikte ik 9292 vaker als nu. Nu gebruik ik de reisplanner van de NS vaak. Deze heeft een optie om de overstaptijd in te stellen. Dat vind ik erg handig aangezien ik slecht ter been ben. Bij 9292 kun je alleen kiezen voor extra 5 minuten overstaptijd. Maar wanneer ik niet met de trein reis, kies ik toch voor de 9292 app ondanks dat de Reisplanner van NS deze functies ook heeft. Waarschijnlijk doe ik dat omdat ik NS niet associeer met het andere openbaar vervoer. Aan de andere kant maak het ook niet zoveel uit. De NS haalt de reisinformatie (voor het overige openbaar vervoer) ook bij 9292.

Wat ik altijd vervelend vind is dat 9292 mij een flink stuk laat lopen als dat de snelste optie is. Terwijl ik vanwege mijn cp liever wacht op een bus of tram als dat mogelijk is. Dat vind ik jammer. Ik zou graag een optie zien, waarbij je dat kunt instellen. Nu moet ik dus 2 reizen plannen, wat voor mij nogal een uitzoek werk is, als ik niet bekend ben in  de omgeving.

Reizen plannen met de optie toegankelijk plannen

Als je de optie toegankelijk plannen wil gebruiken moet je deze aanzetten onder het kopje opties. Ik heb een aantal willekeurige plaatsen uitgezocht om uit te testen in de reisplanner:

Van het Gemeentehuis in Brummen naar het Ziekenhuis in Zutphen.

Als ik de optie toegankelijk plannen aanzet, kan er geen reisadvies worden gegeven. Dit komt waarschijnlijk omdat het treinstation in Brummen niet officieel rolstoeltoegankelijk is. Ik probeerde ook om vanaf station Zutphen naar het ziekenhuis te plannen, maar dit werkte ook niet.

Van Arnhem Centraal naar de Sint Maartenskliniek in Nijmegen

Van deze reis wist ik dat hij wel toegankelijk moest zijn. Tijdens mijn revalidatie zag ik namelijk regelmatig mensen in een rolstoel in lijn 2 naar de Sint Maartenskliniek en dat ging altijd wel goed. Dus vandaar dat ik ook dit wilde testen in de reisplanner. En ja dit laat hij zien door middel van het rolstoelicoontje in het reisadvies. Grappig dat waar normaal gesproken staat dat je 2 minuten moet lopen, nu een rolstoel staat afgebeeld met 2 minuten erachter. Wat ik leuk vind is dat het icoon een actief uiterlijk heeft en niet het standaard mindervalide-icoon. Er zit trouwens wel een bug in de app zo te zien.

Van het Rembrandtplein in Amsterdam naar Station Bijlmer Arena

Deze reis wilde ik laten zien omdat ik bekend ben in Amsterdam en omdat ik weet dat het openbaar vervoer daar goed toegankelijk is of zou moeten zijn. En bovendien is het in de randstad, waar het weer heel anders is dan hier in het oosten van het land.  Deze reis kun je ook toegankelijk plannen, de reisplanner laat je alleen eerst 14 minuten rollen/lopen naar het metrostation bij het Waterlooplein om daar de metro naar Station Bijlmer Arena te nemen. Terwijl als ik niet zou plannen, zou ik gewoon de tram vanaf het Rembrandtplein naar Amsterdam Centraal of Metrostation Waterlooplein nemen en vanaf daar de metro naar Station Bijlmer Arena nemen. Volgens het GVB zijn trams namelijk ook rolstoeltoegankelijk, dus het zou moeten kunnen.

Conclusie

Ik vind het een prachtig initiatief van 9292 om in de reisplanner een optie te maken waarbij een reis kan worden gepland. Zo kun je in ieder geval er zeker van zijn dat je met je rolstoel gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Ook is het handig dat er op de website extra informatie staat over het toegankelijk reizen en plannen. Wel kan het verbeterd worden door bijvoorbeeld ook de tram en de toegankelijke treinen van Arriva en NS erin mee te nemen. En ik zou graag zien dat er een optie komt waarbij je ook kunt kiezen voor het dichtstbijzijnde punt om uit te stappen zodat je zo min mogelijk hoef te lopen ook al reis je dan langer in plaats van de snelste optie. (Hopelijk ben ik duidelijk zo). Maar het begin is er! En het kan alleen maar beter worden!

Wat vind jij van deze nieuwe optie?

2 gedachten over “Review: Toegankelijk plannen met 9292”

  1. Heel goed van je dat je toch dingen probeert! Dat compliment wil je toch als eerste geven. Het lijkt mij inderdaad niet makkelijk om met de trein te moeten reizen. Wel fijn dat 9292 een actief icoontje heeft gebruikt. Dat lijkt mij fijn.

    Beantwoorden

Plaats een reactie