Het bureaublad van mijn computer.

Zo ruim ik mijn computer op!

Categorieen:Tips and tricks

1 reactie

In huis zorg ik ervoor dat het opgeruimd is. Dat geeft me rust en overzicht. Maar op mijn computer is dit een heel ander verhaal. Gelukkig is het niet zo dat ik overal losse ongeordende bestanden heb staan, maar is het meer dat ik bestanden niet meer gebruik of dat ik deze dubbel heb.

Chaos

In het verleden was het overigens wel een grote chaos op mijn laptop. Mijn bureaublad stond vol met bestanden. Toen ik begon met minimalisme heb ik mezelf voorgenomen om mijn bureaublad zo leeg mogelijk te houden. Alleen de meest gebruikte programma’s , de prullenbak en eventueel bestanden die ik bijvoorbeeld nodig heb als ik een presentatie geef (voor deze bestanden kun je ook eventueel een mapje aanmaken. De achtergrond die ik gebruik voor mijn bureaublad is trouwens het standaard Windows-thema “Bloemen”. Ik vind het mooi en rustig en ik hoef er niks voor te betalen. Maar je kunt natuurlijk je bureaublad zo personaliseren, zoals jij wil.

Een bestand downloaden met Google Chrome.

Toen ben ik ook mijn computer gaan opruimen. Mijn foto’s stonden door elkaar en ook was er niks netjes georganiseerd in mapjes. Daar heb ik toen verandering in gebracht. Nu zit alles in mapjes en mijn browsers Google Chrome en Microsoft Edge heb ik zo ingesteld dat wanneer je een bestand download dat er eerst wordt gevraagd waar je het bestand wil opslaan in plaats hiervoor standaard de Downloads map te gebruiken. De Downloads map vind ik handig voor bijvoorbeeld tijdelijke installatiebestanden.

De mappen op mijn computer nalopen en opruimen.

De eerste stap in het opruimen is wat mij betreft het leegmaken van je bureaublad. Daarna zijn de mappen aan de beurt. Ik begin met met de map Documenten omdat ik dat het makkelijkste vind. Ik begin bij het eerste mapje bovenaan, met documenten over en van mijn zoon. De bestanden die ik niet meer nodig heb, gaan in de Prullenbak en ik kwam vreemd genoeg in dit mapje allerlei facturen tegen, die ik gelijk heb verplaatst naar de map “Facturen”.

De foto's van mijn blog verplaatsen naar de Prullenbak.
De foto’s van mijn blog verplaatsen naar de Prullenbak.

De map met voor mijn blog

Deze map is zo rommelig! Ik heb alle foto’s die op mijn blog staan ook in een map op mijn computer, terwijl dat helemaal niet nodig is. Alles kan ik terugvinden op mijn blog of online in Google Photo’s of op Pixabay. Deze map kan dus weg. Ook vond ik nog bestanden van mijn twee vorige thema’s. Niet meer nodig, dus weg ermee!

De Prullenbak legen.
De Prullenbak legen.

En toen besloot ik dat ik mijn profielfoto en een andere foto toch nog even wilde houden. Gelukkig waren deze makkelijk terug te vinden in de Prullenbak, via de zoekfunctie omdat ik deze foto’s een duidelijke naam had gegeven. Dus als het even kan geef al je bestanden een duidelijke naam, zodat je deze altijd makkelijk terug kan vinden op je computer. Waarschijnlijk een overbodige tip, maar misschien ook niet: Het is handig om allerlei mapjes voor verschillende onderwerpen aan te maken.

Zo ging ik wel even door met het verwijderen en verplaatsen van bestanden. Sommige bestanden verplaatste ik overigens naar mijn externe harde schijf, omdat ik deze niet meer nodig heb, maar toch wilde bewaren. Als laatste maakte ik nog even een back-up van mijn bestanden en leegde ik de Prullenbak.

Slim opslaan in Windows 10.
Slim opslaan in Windows 10.

Windows 10 kan je ook helpen om je laptop of computer enigzins wat opgeruimd te houden, door de Prullenbak te legen en de map Downloads te legen.Dit kun je instellen via Instellingen > Systeem > Opslag > Slim opslaan/opslaginzicht.

Ik neem me elke keer voor om mijn computer opgeruimd te houden, maar eigenlijk doe ik dit veel te weinig. Nu wil ik het graag elke maand bijhouden, maar hoe? Hoe zorg jij ervoor dat je alles kunt terugvinden op jouw computer?

1 gedachte over “Zo ruim ik mijn computer op!”

  1. Wat een handig artikel! Ik kan zelf onmogelijk werken in een rommelige ruimte. Alleen betrap ik mezelf er ook op dat mijn laptop een grote chaos is. Alle documenten, afbeeldingen en bestanden staan door elkaar heen. Ik merk dat als ik aan het werk moet, ik al een hoop tijd kwijt ben aan het zoeken van de juiste bestanden. Ik ga ook maar eens mijn laptop opruimen!

    Met vriendelijke groet,

    Carla

    Beantwoorden

Plaats een reactie